تربیت بدنی و علوم ورزشی
مقالات تربیت بدنی و علوم ورزشی




تاریخ: دو شنبه 4 خرداد 1394برچسب:,
ارسال توسط Vahid Riyahi & Vahideh Riyahi

فعالیت بدنی میتواند کیفیت زندگی را در تمام سنین برای همگان بهبود بخشد. فعالیت بدنی میتواند کمک شایانی به درمان برخی اختلالات فکری مثل افسردگی بنماید.جلسات ورزشی برنامه ریزی شده مطابق با سطح تناسب بدنی هر فرد یا پیاده روی ساده میتواند فرصت یافتن دوستان جدید و اتصال با جامعه و کاهش احساس تنهایی و محرومیت اجتماعی را به فرد بدهد.فعالیت بدنی میتواند خود اتکایی و اطمینان به خود را که معیارهای مبنایی در سلامت روح است افزایش دهد. اطلاعات اولیه ای که از تحقیقات سازمان بهداشت جهانی در زمینه عوامل خطرساز وجود دارد حاکی از اینست که عدم فعالیت یا زندگی بی تحرک،یکی از 10 علت اصلی مرگ و میر ناتوانی در کل جهان است.در کشورهای مختلف بین 60 تا 85 درصد از بالغین تحرک کافی برای بهبود سلامتی شان ندارند.زندگی بی تحرک باعث افزایش تمام علل مرگ و میر میشود.خطر بیماریهای قلب و عروق،دیابت و چاقی را دوبرابر میکند و مشخصاً باعث افزایش خطر سرطان روده ،فشار خون بالا،استئوپروز،افسردگی و اضطراب میشود. پندارهای غلط در مورد فعالیت بدنی 1- داشتن فعالیت بدنی هزینه بالایی دارد.نیاز به وسیله،کفش و لباس مخصوص دارد. 2- سرم خیلی شلوغ است فعالیت بدنی وقت زیادی میگیرد. حداقل30 دقیقه فعالیت بدنی متوسط در هر روز برای بهبود و حفظ سلامتی توصیه میشود. زنان و فعالیت بدنی فعالیت بدنی منظم و عادات غذایی خوب می تواند سلامت زنان را ارتقاء داده و از بسیاری بیماریها و حالاتی که علت عمده مرگ و میر و ناتوانی زنان جهان است پیشگیری کند.فعالیت بدنی منظم کمک میکند تا استرس،اضطراب و افسردگی و تنهایی کاهش یابد.این مخصوصاً در زنان مهم است چون میزان افسردگی زنان نسبت به مردان چه در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه دوبرابر است. فعالیت بدنی به عزت نفس،اعتماد و اطمینان و بهبود مناسبات اجتماعی و وضعیت روانی کمک میکند. فعالیت بدنی و افراد مسن شیوه زندگی فعال باعث میشود افراد مسن دوستان جدیدی پیدا کنند.در شبکه اجتماع باقی بمانند و با سایر مردم در سنین مختلف تعادل داشته باشند و انعطاف پذیری،تعادل و قدرت عضلانی را بهبود می بخشد که میتواند از افتادن جلوگیری کند که علت عمده ناتوانی در افراد مسن میباشد.مشخص شده که شیوع بیماریهای روحی و روانی در افرادی که از نظر جسمی فعال هستند کمتر است. تعداد افرادی که بالای 60 سال سن دارند تا20 سال آینده دو برابر میشود.بیشتر آنها نیز در کشورهای در حال توسعه خواهند بود.کاهش و به تأخیر انداختن ناتوانی مربوط به سالمندی یک مساله عمده در بهداشت عمومی است و فعالیت بدنی میتواند نقش مهمی را در ایجاد و حفظ سلامت در تمام سنین داشته باشد. كودكان و ورزش وقتى بزرگسالان در مورد ورزش فكر مى كنند، تنها چيزى كه به نظرشان مى رسد، ورزش ايروبيك، ژيمناستيك يا راه رفتن و دويدن روى «تردميل» است. اما براى كودكان ورزش يعنى: بازى و فعاليت فيزيكى بدن. بچه ها وقتى كلاس ژيمناستيك يا تمرين فوتبال يا كلاس ورزش در مدرسه دارند، ورزش مى كنند. آنها وقتى در تعطيلات هستند، با دوچرخه سوارى و بازى گرگم به هوا نيز ورزش مى كنند. مزاياى ورزش: هر فردى از انجام ورزش منظم و متناوب سودهايى مى برد. كودكى كه فعال است، ماهيچه هاى قوى و بدن لاغرترى دارند، زيرا ورزش به كنترل چربى بدن آنها كمك مى كند و از اضافه خون و چاقى آنها جلوگيرى به عمل مى آورد، همچنين خطر ابتلا به ديابت نوع ۲ را كاهش داده و از افزايش فشار خون و كلسترول نيز جلوگيرى مى كند. علاوه بر اين مزايا، كودكى كه ورزش مى كند، خواب راحت ترى در شب دارد و خيلى بهتر مى تواند با چالشهاى فيزيكى و احساساتى كه در طول روز مواجه است، كنار بيايد مثل درس خواندن براى امتحان. ۳ ركن و اصل تناسب اندام: ۱- تحمل و طاقت، ۲- قدرت، ۳- انعطاف پذيرى والدين بايد فرزندان خود را به انجام فعاليتهاى مختلف ترغيب كنند و روى اين ۳ ركن اصلى كار كنند. طاقت و تحمل زمانى پرورش پيدا مى كند كه كودك به طور منظم و متناوب در فعاليتهاى ايروبيك شركت كند، در خلال ورزش ايروبيك ضربان قلب تندتر مى شود و تنفس براى فرد مشكل تر مى شود. وقتى به طور منظم و در يك زمان متوالى ورزش ايروبيك انجام شود، قلب قوى تر مى شود و توانايى بدن براى رسيدن اكسيژن به تمام سلولها بهبود پيدا مى كند. ورزش ايروبيك براى كودكان و بزرگسالان جنبه سرگرمى دارد. كه از آن جمله مى توان به ورزشهايى نظير بسكتبال، دوچرخه سوارى، اسكيت سوارى، شنا، تنيس، پياده روى، دو، فوتبال و پاتيناژ اشاره كرد. منظور از افزايش قدرت ورزش نيست. با وجود اينكه برخى كودكان از اين ورزش فوايد بسيارى مى برند، اما بايد تحت نظر يك فرد بزرگسال حرفه اى كه تجربه انجام چنين ورزشى را دارد، انجام شود. اغلب كودكان براى قوى شدن احتياج به برنامه آموزشى خاصى ندارند. درازنشست، ورزش شكم و ديگر ورزشهايى از اين قبيل به قوى شدن ماهيچه ها كمك مى كند، فعاليتهايى مثل كوهنوردى و كشتى نيز به قوى شدن ماهيچه ها و بدن كمك مى كند. ورزشهاى كششى و ارتجاعى به انعطاف پذيرى بدن كمك مى كند و به ماهيچه ها و مفصلها اين امكان را مى دهد تا به راحتى حركت كنند. انجام حركات كششى مثل برداشتن يك اسباب بازى از جايى كه دور از دسترس است يا اين شانس را براى فرزند شما فراهم مى كند كه بدن انعطاف پذيرترى داشته باشد. چه ميزان ورزش كافى است؟ درصد كودكانى كه دچار اضافه وزن هستند، در ۳۰ سال اخير دو برابر شده است، زيرا كودكان بيش از آنچه مورد نياز است، در يك جا مى نشينند و به نشستن عادت دارند. به طور متوسط كودكان روزانه ۳ ساعت از وقت خود را صرف تماشاى تلويزيون مى كنند و هنگام تماشاى تلويزيون نيز از تنقلات استفاده مى كنند. شما بايد سعى كنيد مراقب رژيم غذايى فرزندانتان باشيد و به جاى نشستن روبروى تلويزيون يا كامپيوتر آنها را به انجام فعاليتهاى تحركى تشويق و ترغيب كنيد




تاریخ: دو شنبه 4 خرداد 1394برچسب:,
ارسال توسط Vahid Riyahi & Vahideh Riyahi

فواید ورزش در کهنسالی آفتاب: با وجود آن كه تناسب اندام و لاغر شدن برای همه مهم تلقی می شود ولی به هر حال جوان ترها به علت مشغله های کاری کمتر به سراغ ورزش می روند. اما جالب است بدانیدکه، ورزش کردن علاوه بر تضمین سلامت قلب موجب می شود مغز افراد حتی در دوران کهنسالی از سلامت کافی بر خوردار باشد. پژوهشگران فرانسوي طی بررسی های اخیر خود به این نتیجه رسیده اند، با توجه به اینکه ورزش کردن به صورت اصولی و مستمر می تواند افراد را در مقابل ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی ایمن کند، مغز آنها را حتی در دوران کهنسالی سالم نگه خواهد داشت. این بررسی ها با آزمايش بر روي موش ‌هاي پير انجام گرفته نشان داده است، ورزش منظم و اصولی موجب رشد ذهني و مغزي آنها مي‌شود و از همه جالبتر آنکه ورزش حتي در مراحل پاياني زندگي موش‌ ها به توليد سلول‌هاي مغزي جديد در آنها كمك كرده و نواحي غير فعال مغز را فعال مي‌كند. اين نکته راهم از ياد نبريد که ورزش ذهني و تحرك مغز در سالخوردگي بسيار مهم است و پزشکان آنرا مهم تر از ورزش جسماني مي‌دانند، زیرا ورزش ذهني از بروز آلزایمر در دوران کهنسالی جلوگیری می کند. __________________ فلورانس نایتینگل : انسان بدرستی همان میشود که به آن فکر میکند. ورزش خواص ضدافسردگي طبيعي مغز را تقويت مي‌كند محققان مي‌گويند ورزش در موشها ظاهرا توليد يك ماده شيميايي طبيعي مغز را كه خواص ضد افسردگي دارد، افزايش مي‌دهد. به گزارش خبرگزاري رويترز از نيويورك، اين يافته‌ها نويدبخش روشهاي بالقوه جديد در درمان افسردگي در انسانها است. مطالعات نشان داده است ورزش مي‌تواند علايم افسردگي را بهبود بخشد، اما علت اين فوايد روشن نبوده است. محققان در يك مطالعه جديد از ابزاري به نام ريزآرايه (‪ (microarray‬براي ارزيابي تاثير ورزش در تغيير فعاليت ژنتيكي در مغز موشها استفاده كردند. آنها يك ناحيه مغز به نام هيپوكامپ را كه در تنظيم روحيه و واكنش مغز به داروهاي ضدافسردگي دخالت دارد بررسي كردند. محققان دريافتند موشهايي كه به اندازه يك هفته تمرين چرخ گردان انجام دادند در كل ‪۳۳‬ژن خود تغيير فعاليت نشان دادند كه پيش از اين مشاهده نشده بود. به ويژه ورزش فعاليت ژن مسئول فاكتور رشد عصبي ‪VGF‬را تقويت كرد. فاكتورهاي رشد عصبي، پروتيين‌هاي كوچكي هستند كه در رشد و حفظ سلولهاي عصبي اهميت دارند. هنگامي كه محققان يك نسخه تركيبي ‪VGF‬را به مغز موشها تزريق كردند، در آزمايشهاي استاندارد و تحت شرايط تنش زا، تاثير ضدافسردگي نيرومندي در اين حيوانات مشاهده شد. دكتر رونالد سومان از دانشگاه ييل در نيوهاون در كانتيكات مي‌گويد محققان عامل مهمي را شناسايي كرده‌اند كه علت تاثير ضدافسردگي ورزش را نشان مي‌دهد. از اين اطلاعات مي‌توان براي تهيه درمانهاي جديد بهره گرفت. ورزش به وضوح آثار مستقيم و غيرمستقيمي بر مغز مي‌گذارد. احتمالا اين يافته‌ها منعكس‌كننده تاثير مستقيم ورزش بر سلولهاي عصبي در هيپوكامپ يا تغييرات كلي‌تر در مغز نظير بهبود جريان خون يا افزايش فعاليت هورموني است. اين يافته‌ها علاوه بر تاييد فوايد ورزش، به ژن مسئول فاكتور رشد عصبي "‪ "VGF‬به عنوان هدفي براي داروهاي جديد ضدافسردگي اشاره دارد. اين داروها طي يك سازوكار كاملا متفاوت با داروهاي ضدافسردگي موجود عمل مي‌كنند. داروهاي ضدافسردگي در ‪۶۵‬درصد بيماران موثرند. اين يافته‌ها در شماره آنلاين دوم دسامبر مجله "نيچر مديسن" منتشر شده است. __________________ فواید ورزش در دیابتی ها دیابت در واقع یک بیماری مزمن است که با عدم توانایی بدن در تولید مقدار کافی انسولین برای سوخت و ساز مناسب قند، چربی و پروتئین مشخص می شود. همان طور که می دانید افراد دیابتی به دو دسته تقسیم می شوند: الف) وابسته به انسولین: بیماری آنها با تزریق مقدار مشخصی از انسولین، همراه با رعایت رژیم غذایی و برنامه ی ورزشی، قابل کنترل است. ب) غیر وابسته به انسولین: دیابت آنها با رژیم غذایی، ورزش و گاهی مصرف برخی داروهای خوراکی کاهنده ی قند خون، تحت درمان قرار می گیرد. بنابراین بیماران دیابتی (هم افراد وابسته به انسولین و هم افراد غیر وابسته به آن) می توانند از ورزش برای کنترل بیماری اشان سود زیادی ببرند. با این وجود باید حتماً دقت کرد که افراد دیابتی پیش از شروع برنامه های ورزشی، از لحاظ شرایط بالینی و پزشکی تحت معاینه و بررسی دقیق قرار بگیرند. فواید ورزش در دیابت (1 ورزش از طریق کمک به کاهش وزن، سبب کاهش مقدار گلوکز خون می شود که می تواند در کنترل بیماری دیابت نقش مهمی را ایفا کند. (2یکی از دلایل بروز دیابت، مقاومت بدن به انسولین است که در خون وجود دارد. ورزش با افزایش سوخت و ساز بدن، مقاومت سلول ها به انسولین را کم می کند و باعث کارآیی بیشتر آن می شود، پس می تواند سبب بهبود کنترل قند بشود




تاریخ: دو شنبه 4 خرداد 1394برچسب:,
ارسال توسط Vahid Riyahi & Vahideh Riyahi
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 26
بازدید دیروز : 31
بازدید هفته : 57
بازدید ماه : 1809
بازدید کل : 5133
تعداد مطالب : 202
تعداد نظرات : 16
تعداد آنلاین : 1