پاورلیفتینگ

مقالات تربیت بدنی و علوم ورزشی

پاورلیفتینگ

 

همه چیز در مورد پاورلیفتینگ

پاورلیفتینگ ورزشی است سخت و در عین حال بسیار لذت بخش که باعث تکامل روح و جسم افراد شده، اراده انسان را تقویت می کند و باعث افزایش اعتماد به نفس ورزشکار می شود. این ورزش باعث توسعه قدرت و تقویت عضلات و مفاصل شده و هیجانات روحی را به شکل صحیح دفع می کند و کارایی عمومی بدن را بالا می برد.

پاورلیفتینگ نمایشی است از قدرت محض انسان در پیکار با جاذبه زمین و جابه‌جایی وزنه هایی که هیچکس تاکنون موفق به حرکت آنها نشده است. پاورلیفتینگ آن پیچیدگی تکنیکی ورزش وزنه برداری را ندارد و به همین دلیل وابستگی زیادتری به تمرینات با وزنه دارد.

بسیاری از رشته های ورزشی که قدرت بدنی ورزشکاران نقش مهمی در کارآیی و پیشرفت آنان دارد ورزشکاران خارج از تمرینات تخصصی خود به تمرینات با وزنه پرداخته و به منظور سنجش و توسعه قدرت خود در مسابقات پاورلیفتینگ شرکت می کنند.

پاورلیفتینگ جایگاه ویژه ای در پرورش اندام دارد زیرا حرکات پایه ای در پاورلیفتینگ اساس کار یک بدنساز است و یک بدنساز به اتکاء قدرت خویش می تواند از حجم عضلات مناسبی برخوردار شود.

البته موفقیت در این رشته ورزشی مستلزم تمرینات سخت و مداوم است و قهرمانان پاورلیفتینگ استعداد خاص و سخت کوشی بسیاری دارند و شما می توانید با استفاده از تمرینات با وزنه از تناسب اندام و قدرت عضلات خوبی بهره مند شوید و از زندگی لذت بهتری ببرید.

اصول برنامه نویسی در پاورلیفتینگ

در پاورلیفتینگ معیار سنجش موفقیت و رکورد گیری در حرکات سه گانه است اما برای پیشرفت در هر یک از حرکات سه گانه باید تمرینات مکملی با وزنه اجرا نمود تا هم تنوع بیشتر شود و هم ضعف های حرکات سه گانه از لحاظ تکنیکی یا ضعف قدرتی برطرف شود. شما باید فیزیک بدنی، سن و سابقه ورزشی و قابلیت های خود را در نظر گرفته و آنگاه زیر نظر مربی به تمرین بپردازید.

حرکات متنوعی برای این منظرو وجود دارد ولی بعضی از حرکات به لحاظ اینکه دامنه حرکتی خاص دارند برای کسانی که آشنایی زیادی به تمرینات با وزنه ندارند مفید نمی باشد. شما می توانید با استفاده از حرکات پایه ای و ساده تمرین نمایید و حرکات را به عنوان مثال با تکرارهای 10 تایی در ست های 4 تایی آغاز کرده و بعد از مدتی تعداد حرکات را کاهش دهید و بر تعداد ستن ها بیفزایید.

مثلاً در تکرارهای 5 تایی و ست های 5 تایی و نهایتاً رکورد گیری کرده و توان خود را بسنجید. یادآور می شویم که تمرینات خود را به یک روز تمرین سنگین و روز بعد تمرین سبک تقسیم کنید تا بدن فرصت بازسازی بهتری داشته باشد.

دانلود مقاله درباره ورزش پاورلیفتینگ

 

ملزومات پاورلیفتینگ و تجهیزات مسابقات

تجهیزات مسابقات پاورلیفتینگ شامل تخته وزنه برداری (حداقل اندازه 5/4 در 5/2 متر و حداکثر 4×4 متر) میله هالتر، صفحه ها، قفل ها، پایه های اسکات، نیمکت پرس و چراغ ها می باشد.

پایه های اسکات باید دارای ساختمان قوی بوده و قاعده آن باید چنان طرح ریزی شده باشد که برای وزنه بردار مانعی ایجاد ننماید و پایه های اسکات باید دارای قابلیت تغییر دادند ارتفاع باشند.

نیمکت پرس طولش نباید کمتر از 22/1 متر باشد و باید دارای سطح صاف یا عرض بین 29 الی 32 سانتیمتر باشد در نیمکت هایی که قابلیت تغییر ارتفاع پایه ها را ندارند ارتفاع آنها باید بین 87 الی 100 سانتی متر باشد. حداقل فاصله جایگاه های هالتر از یکدیگر 110 سانتی متر می باشد.

تشک نیمکت نباید بیش از 3 سانتی متر ضخامت داشته باشد.

لباس و پیراهن مسابقه

پوشش پاورلیفتینگ کار هنگام مسابقه باید از یک قطعه لباس یکدست از پارچه ای که U شکل باشد و از مواد کشی ساخته شده باشد. پیراهن مخصوص مسابقات دارای آستین هایی است که حداقل 10 سانتی متر طول داشته باشد ممکن است زیر لباس پوشیده شود. پیراهن مخصوص باید از جنس کتان، پولیستر، یا ترکیبی از هر دو باشد پیراهن نباید دارای جیب، دگمه یا زیپ باشد.

بانداژها

استفاده از پوشش ها یا بانداژهایی که به صورت یک لا و کشسان بافته شده اند یا با پولیستر، کتان، یا ترکیبی از هر دو پوشیده شده اند یا بانداژهای پزشکی مجاز می باشد.

بانداژهای مچ دست نباید بیش از یک متر طول و 8 سانتی متر عرض داشته باشد.

باند زانو نباید از نظر طول دو متر و از نظر عرض 8 سانتی متر بیشتر باشد می توان به جای این بانداژ از زانوبندهایی که از 20 سانتی متر تجاوز نکند استفاده نمود و استفاده هر دو با هم ممنوع است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نويسنده : Vahid Riyahi & Vahideh Riyahi